Debata po uhlobaronsku

19. prosince 2009 /
foto: Jana Kloučková Kudrnová

Možná by se jejich chování dalo omluvit, kdyby po sto rocích v šachtě vylezli na povrch a s překvapením zjistili, že jejich století mezitím skončilo. Jenomže uhlobaroni pořád ještě nejsou včerejší, a navíc jsou to tuze nóbl páni. S obyčejnými lidmi nedebatují, lidem dávají na vědomí. Například čtyřstránkovými inzertními přílohami v denním tisku.

My, lidé z metropolí, sice tisk z okresů na severu čteme jenom málokdy, severočeská mutace Práva z pátku 13. listopadu 2009 však naší pozornosti neunikla. Czech Coal Group si tu zaplatila dvojlist, kde se o prolomení těžebních limitů píše jen tak mimochodem jako o hotové věci, kde manipulativní grafy naznačují, že bez prolomení limitů vzroste nezaměstnanost, a kde se stránka přímo vzdouvá ostentativní dobročinností. Dílo korunuje vzorový exemplář greenwashingu, ve kterém se žongluje s miliony na rekultivaci. Jako kdyby nebyla povinnost uklidit po sobě svinčík samozřejmostí, navíc zakotvenou v zákoně.

Příloha evidentně slouží jako páka především na sociální demokraty, které má k prolomení zlomit. Jenomže něco tak prolhaného „českou uhelnou grupu“ a především její šéfy morálně diskvalifikuje. Navzdory tomu, že se dvojlist tváří jako příspěvek do debaty o limitech těžby, a navzdory „partnerské“ a „objektivní“ rétorice tu ve skutečnosti nejde o žádné argumenty, dobročinnost, nezaměstnanost ani rekultivaci, a ze všeho nejméně o diskusi. Jde o zisk. Ten bude samozřejmě muset být vyšší než všechny zmíněné „náklady“a samozřejmě bude znamenat obrácení krajiny naruby. A samozřejmě právě o tomto se v inzerátu nepíše.

Argumenty ve skleníku placeného inzerátu navíc nejsou vystaveny povětrnostním vlivům protiargumentů, které by je mohly snadno odfouknout. Potřeba sáhnout k takovému kroku vlastně signalizuje argumentační srabáctví. S inzerátem diskutovat nejde, inzerátem se jednostranně dává na vědomí — a inzerátem se navíc dají šikovně korumpovat samotná média, která by třeba mohla jinak zbytečně šťourat. Mimochodem, při nedávném „prolamování limitů“ u výherních automatů se právě s plány na lobbistickou inzerci nechali nachytat komunisti i TOP 09.

Kdyby se o svých zájmech nesnažili přesvědčit veřejnost, neměli by uhlobaroni na svých místech co dělat. Pravděpodobně by na nich ani nebyli. Na druhou stranu: jejich pozice je neomlouvá, maskovat bourání obcí fotkou „rekultivované“ kytičky je prostě eklhaft. Než si takhle dělat ostudu, měli by spíš zalézt do některé ze svých šachet a sto roků mlčet. Anebo někomu zaplatit, aby je rekultivoval.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.

Upozornění: Publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.

Sedmá generace 3/2024 vychází v 2. polovině června.