Librarium

20. listopadu 2014 /

Muž, který se zřekl peněz — Don’t Buy This Book — Zodpovědná firma — Jak jsme zachraňovali svět — Ekologická ekonomie — Knihy kupovati…

Mark Boyle: Muž, který se zřekl peněz a přežil. Computer Press, říjen 2014

Anglické vydání tohoto pozoruhodného příběhu o ročním vystoupení ze soukolí peněz a technologií recenzovala Zuzana Vlasatá před třemi lety (7.G 5/2011): „Avšak za cennější než praktické rady a tipy lze považovat právě Boyleovu ochotu pustit čtenáře i do svého mentálního soukromí. Dovídáme se například, jak dopadl vztah s ženou, která sice jeho projekt velmi podporovala, ale z pochopitelných důvodů nesdílela. Můžeme také pozorovat autorovo měnící se psychické rozpoložení v průběhu ročních období nebo přerod z poněkud povýšeného v empatického, tolerantního a skromného jedince.“ Pokud chcete pře/žít bez peněz, inspirujte se.

Jan Čeřovský. Jak jsme zachraňovali svět. Academia, listopad 2014

V pamětech renomovaného českého botanika, ekologa a ochránce přírody Jana Čeřovského (viz rozhovor v 7.G 2/2007) se prolínají osobní i profesní postřehy z poválečných snah o etablování ochrany přírody a environmentální výchovy. A to jak doma, tak na mezinárodní scéně — Čeřovský mimo jiné působil ve vedení Mezinárodního svazu ochrany přírody (IUCN). Na závěr čtivých, na fakta i historky bohatých memoárů autor přikládá medailonky osobností, s nimiž spolupracoval, například Jeana Dorsta (Ohrožená příroda), zakládajícího ředitele IUCN a WWF Harolda Jeffersona Coolidge nebo ekologického novináře Josefa Velka.

Pavel Zahrádka (ed.): Don´t Buy This Book. Academia, listopad 2014

Kdy a jak začala éra masového konzumu? Co o sobě koupí zboží a služeb vypovídáme? Jak a na koho účinkuje reklama? Vítězí skeptický neboli reflexivní spotřebitel? Jak funguje současný strategický marketing? Z čeho pramení kritiky konzumerismu? Tyto a řada dalších otázek se vznášejí nad patnácti studiemi s podnázvem Spotřební kultura: historie, teorie a výzkum. Že lze z osidel spotřeby uniknout jen stěží, jelikož politizované a moralizované konzumní praktiky se neustále proměňují, dokládá kapitola o alternativním hédonismu a dobrovolné skromnosti (ergo výběrové náročnosti). Velmi obohacující a orientující četba.  

Naďa Johanisová: Ekologická ekonomie: vybrané kapitoly. Masarykova univerzita, listopad 2014

Pokud jste si v minulých dvaceti letech oblíbili autorčiny ekonomicky laděné články a seriály v Sedmé generaci, můžete se tentokrát do hájemství environmentální ekonomie zanořit hlouběji. V této akademicky pojaté, ale stále čtenářsky přístupné studii Naďa Johanisová nejprve shrnuje zdroje kritiky hlavního proudu ekonomie, následně ohledává kořeny ekologické ekonomie a její světle a tmavě zelené výhonky, a nakonec sleduje osud Hardinovy teze o tragédii občiny, přičemž zohledňuje spor mezi privátním a komunitním vlastnictvím nebo soudobé hnutí na obranu commons. E-verzi publikace najdete zde.

Yvon Chouinard, Vincent Stanley: Zodpovědná firma. Peoplecomm, říjen 2014

„Vyplácejte důstojné mzdy. Pokud toho nejste schopni, zjistěte, jak a kdy toho budete moci dosáhnout,“ zní jeden z mnoha tipů pro dosažení sociálně a ekologicky zodpovědného podnikání. Tyto tipy završují příběh nadnárodní outdoorové firmy Patagonia, která se snaží maximálně zmenšit svou ekologickou stopu, vyrábět co nejtrvanlivější zboží, vést zákazníky k výměně a recyklaci výrobků, udržovat informované a šťastné zaměstnance a při tom všem stále dosahuje minimálně 3% roční růst. Ano, vaši ostražitost vůči CSR (sociální zodpovědnosti korporací) či „zelenému kapitalismu“ nepozbývejte, přesto se začtěte.

Zdeněk Šimeček, Jiří Trávníček: Knihy kupovati… Academia, říjen 2014

Také rádi kupujete a čtete knihy? V tomto tlustém špalku se dozvíte, že tato vášeň má na našem území dlouhou, do hlubokého středověku zapuštěnou tradici. Autoři postupují chronologicky od Cyrila a Metoděje až po digitální revoluci, přičemž s postupujícími staletími výklad zahušťují. Kromě české sledují i latinskou, německou, hebrejskou či slovenskou jazykovou oblast. Starší pamětníci si můžou oživit fronty při knižních čtvrtcích, ti mladší pak vítěze a poražené polistopadového vývoje. (Víte, že nejprodávanější titulem od roku 1989 jsou Švandrlíkovi Černí baroni?) Dobrým knihám (včetně této) i čtenářům zdar!

Pokud si některou knihu koupíte na Kosmas.cz kliknutím přes web 7.G, podpoříte Sedmou generaci 5 % z ceny. Děkujeme. Předchozí díly Libraria najdete tady

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo nejprve rozhodnout o schválení tohoto komentáře a jeho následném zveřejnění. Více v "Pravidlech pro komentáře" níže. Děkujeme za pochopení.

Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.

Upozornění: Publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.

Sedmá generace 5/2019 vyjde v 2. polovině října.