Anketa

17. srpna 2013 /
foto: Danrok, Wikimedia Commons

Ivan Rynda, vedoucí Katedry sociální a kulturní ekologie FHS UK:

Žijte stylově! Jako styl mohu volit dobrovolnou chudobu a velkou míru místní soběstačnosti, v níž se bez auta obejdu; nebo uvědomělou skromnost, kde uvažuju o tom, kdy je auto opravdu zbytné a kdy je pro uspokojení potřebvýběrově potřebuju. (Pseudo)liberálové často pokládají bezuzdnou mobilitu za projev svobody; trochu zbytečně. Chci mít především své místo, kde se orientuju a s nímž se identifikuju. Poznávat lidi a kultury je skvělé — ale cestovat by měli lidé, ne věci a zboží. Je však třeba uplatnit princip diferenciace: rodina na samotě potřebuje auto, aby odvezla babičku k lékaři a děti na kroužek keramiky či do houslí, zatímco já Pražák mám k dispozici jeden z nejlepších systémů veřejné dopravy na světě a auto by mi jen přidělávalo starosti. Neměl jsem je nikdy. Pěkné léto na cestách!

Ondřej Liška, politolog, předseda Strany zelených:

Jak kdy a jak kde, a také záleží na jaký pohon. Těžko obhajitelné je cestovat auty po městech, kde je bohatá nabídka veřejné dopravy. Totéž platí o cestování do měst z jejich okolí s příměstskou železnicí a také o trasách mezi velkými městy a trasách dálkových vlaků. Samozřejmě to závisí i na velikosti nákladu. Sem patří například zboží, objemné pracovní pomůcky, ale i obsáhlé dokumentace. Jsou a budou situace, kde auto zůstane nepostradatelné, ale přemýšlení o tom, jak a čím šetrně pojedu, by mělo být zcela běžnou součástí každodenního života i výchovy budoucích generací. Po Praze jezdím na kole a veřejnou dopravou. Autem jen k převozu rodiny, pokud je hromadná doprava výrazně složitější, nebo k cestě na veřejnou akci mimo hlavní trasy, například ve večerních hodinách. Ve volebních kampaních jezdím autem na alternativní pohon (hybrid).

Vratislav Fille, dopravní expert Auto*Matu a redaktor Prahounakole.cz:

Automobil už od naší civilizace neoddělíme, důležité je proto s přepravou autem neplýtvat. Osobní auto má smysl tam, kde je únosné — pro cesty, kde není dostatečná poptávka pro jiné prostředky, a pro specifické účely. Každodenní městská hypermobilita je ovšem příznakem toho, jak špatně organizujeme veřejný prostor, dopravu i rozvržení svých aktivit; a ovšem také toho, že ti, kdo se přepravují, zdaleka nekompenzují svoje externality. Možná že kdyby byla doprava po aglomeracích obtížnější, fungovaly by věci lépe: zbytečné cesty by se nekonaly a ty potřebné by se konaly co nejúspornějšími prostředky. Pokud jde o naši rodinu, zvládáme to bez vlastnictví auta. Po Praze to není problém a mimo jezdíme zpravidla vlakem. Dětské autosedačky ovšem máme: jsou u prarodičů a použijeme je několikrát za rok.

foto:Tony Hisgett, Wikimedia Commons 

Jaromír Matušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu:

V rámci udržitelného rozvoje lze jezdit auty na elektřinu, která je získávána z obnovitelných zdrojů. Například pro každodenní ježdění průměrně 80 kilometrů postačuje umístit na vlastní střechu nebo vnější stěnu asi deset solárních panelů o výkonu 200W. Neprodukujete žádné emise a jezdíte zadarmo, aniž by bylo nutné spotřebovávat cokoli neobnovitelného. Sám jezdím elektromobilem od roku 2007. Ceny elektromobilů klesly, nový lze pořídit do 400 tisíc korun bez DPH a starší kolem 170 tisíc. Pokud ho zrovna nemůžete nabíjet doma, lze využít asi dvě stě veřejných nabíjecích míst v ČR.

Mojmír Vlašín, ekolog, Ekologický institut Veronica:

Auty je možné jezdit, a to těmi, co jsou na elektrický pohon. Takže je třeba mít doma takzvaný chytrý elektroměr a auto na nabíjení. Chytrý elektroměr, když je nadbytek proudu, dobije auto a člověk pak jede. Pokud nemáte chytrý elektroměr, tak si musíte pořídit malou solární elektrárnu a nabíjet auto z tohoto zdroje. Zdá se to příliš složité? Tak nejeďte autem!

3 komentáře: “Anketa”

  1. Pipin Krátký, Otrokovice napsal:

    Je zajímavé,že k automobilismu se vyjadřují nejčastěji Pražané.Ti přihlouplejší automobilismus v ČR považují za výdobytek porevolučních změn.Jinak se na to tváří obyvatel českého venkova,kterému se rozpadla ekonomická struktura a Josef ráno musí za prací do místa A,Maňa musí vypravit děcka a odjet za chvíli do místa C…e.t.c.Pražský frikulín se v TV pohoršuje,že stále ještě nejsme moc mobilní..

  2. jistá Petronela, Brno napsal:

    Když po ránu vídám každodenní nekončící kolony na městském okruhu v Brně, přemýšlím, jestli jsou opravdu ta hlučící, zapáchající, jednomístně obsazená auta nezbytná. Je to signál, že je něco špatně: že je MHD nedostatečně levná, nekomfortní a málo frekventovaná? Že neobsluhuje potřebné množství zastávek a je tudíž natolik časově náročná, že je lepší stát 20 minut a déle v koloně? Přineslo by zkvalitnění služby a její bezplatnost úlevu městu, lidem, přírodě a zdraví všech? Je to v zájmu měst nebo naopak je lepší automobilismus tiše podporovat (zdaňování pohonných hmot)?Jak vypadá město bez aut? Kolabuje MHD zaplněná všemi řidiči? Pomohly by ve městě "nákladní autobusy", které by převezly potřebné objemné předměty? Tak o tom přemýšlím každý den, když se dusím cestou na šalinu, když se třese můj obývak projíždějícími auty nebo když se v okolí domu neslyšíme při hovoru s přítelem.

  3. Tomáš Marný, Venus Project napsal:

    Co mi na autech vadí? Hluk a smrad. Když si představím, že bych zítra po cestě do práce míjel jen s tichým bzučením elektromobily a nedýchal bych přitom emise, které mi vždy v těchto vlhkých a studených ránech spolehlivě naleptávají sliznice, asi bych neřekl ani ň.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pravidla pro komentáře: Redakce Sedmé generace si vyhrazuje právo smazat příspěvek, který nemá nic společného s tématem, obsahuje vulgarismy, rasistické a xenofobní vyjadřování či jiné urážky ostatních, obsahuje spam a komerční reklamu nebo je jinak nevhodný. Porušení pravidel může mít pro uživatele za následek dočasné nebo trvalé znemožnění vkládání dalších komentářů.

Upozornění: Publikovat články nebo jejich části, jakož i zveřejňovat fotografie a kresby z časopisu Sedmá generace nebo z jeho internetových stránek je možné pouze se souhlasem redakce.